lauantai 13. elokuuta 2016

Dr Phil, avain neljä

Painonpudotushaasteen neljännessä avaimessa käsitellään ruuan syömistä ja impulssisyömisen hallintaa. Luvussa paneudutaan siihen miten syömme, miksi syömme ja mitä voisi tehdä muuta kuin syödä. Tuttuun tapaan luvussa on testejä.

Käyttäytymisen arviointitestissä sain itseni kiinni seuraavista asioista:
-          - Syön suuria ruokamääriä nopeasti
-          - Syön jälkiruokaa (jos sitä on tarjolla) vaikka oloni olisi täysi aterian jälkeen
-          - Syön tunteisiini. Stressi ja väsymys suurimpina laukaisijoina
-          - Syön liian nopeasti
-          - Antaudun helposti mieliteoilleni
-          - Syön tiedostamatta. En keskity syömiseen, enkä keskity ruuasta nauttimiseen.

Liian nopea ja tiedostamaton syöminen ovat vain pahoja tapoja. Jälkiruuan syöminen kylläisenä on puhdasta hedonismia, sen tarkoitus on vain tuottaa mielihyvää. Tunnesyömisen palkintona on virkistyminen jos olen väsynyt ja kehon rauhoittuminen jos olen stressaantunut tai ahdistunut. Mieliteoille antautumista usein perustelen ”olen ansainnut sen” fraasilla. Niin, olen ansainnut minkä? Nurkan takaa hiipivän diabeteksen palkinnoksi rankasta päivästä?

Päästäkseni eroon vääristä syömistottumuksistani minun on korvattava ne uusilla tavoilla jotka eivät sovi yhteen syömisen kanssa.  Syömismieliteon ilmaantuessa minun on ryhdyttävä toimeen joka on välittömästi käytettävissä ja jonka aikana en voi syödä. Tällaisia toimia minulle voisivat olla: lukeminen, ompelu, lasten kanssa pelaaminen/ulkoilu, siivous, musiikin kuuntelu, päiväkirjan kirjoitus, netin selailu, elokuvat, nukkuminen, postin läpikäyminen, hampaiden pesu, kävelylenkki. Tällä sijaistekemisellä huijaan aivojani sen aikaa, että syömismielihalu menee ohi.

Syömisimpulssi hetkiä tulee 4-7 kappaletta päivän aikana. Hetket voi yrittää jo etukäteen tunnistaa ja muuttaa käyttäytymistään, niin ettei koko hetkeä pääse alun alkaen muodostumaan. Minulle syömis-impulsseja aiheuttavat: Kotona saatavilla olevat herkut (Ratkaisu: Älä osta niitä kaupasta kotiin). Väsymys (R: mene nukkumaan/rentoudu kuuntelemalla musiikkia). Ilta ja ns ”oma aika” jolloin ”palkitsen” itseäni syömisellä (R: Pese hampaat , ”sulje" keittiö ja vietä ilta muissa toimissa ).

Opettelen myös muutamaan syömistyyliäni niin, että tulen kylläiseksi pienemmästä ruokamäärästä. Yksi ongelmani on liian nopea syöminen. Ehdin syödä paljon, ennen kuin aivoni hiffaavat, että ei ole enää nälkä. Dr Phil antaa syömisen hidastamiseen useita hyviä ohjeita, joista tässä itselleni käyttökelpoisimmat: Ota pieniä suullisia. Pureskele huolellisesti. Keskity ruuan makuun. Syö suu täysin tyhjäksi ennen uutta haarukallista.  

Syöminen olisi myös syytä keskittää vain yhteen paikkaan kodissa, minun tapauksessani ruokapöydän ääreen ja silloin kun syön, keskityn vain syömiseen, hitaaseen syömiseen. Juhliin ja kutsuillekin Dr Philitä löytyy täsmäohjeet: Syö vähäkalorista ruokaa ennen juhlia. Keskity ihmisiin ja seurusteluun, älä ruokaan. Asetu mahdollisimman kauas ruuasta ja tarjoilupöydästä.

Olen käyttänyt ruokaa palkintona ja rentoutumiskeinona. Nyt kun se on loppu, on palkinnon löydyttävä muualta. Liikunta toimii minulle hyvin, pidän siitä ja sen rentouttaa. Sen suoma oma aika on minulle palkinto. Musiikin kuuntelu laskee stressitasoa. Tätä olen käyttänyt menestyksekkäästi useita kertoja, joskus myös kesken työpäivän. Siivous, niin tyydyttävää nähdä heti työnsä tulos.

Tiivistettynä:
- Hidasta, tietoista syömistä ruokapöydän ääressä silloin kun syön.
- Korvaavaa tekemistä syömisimpulssin iskiessä.

- Palkinnot kalorittomista lähteistä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti